Kemahiran Taktual
Oleh
Muhamad Khairul Anuar Hussin
FOKUS
Sejarah dan latar belakang KAEDAH taktual yang digunapakai
Sejarah Kod Braille
Kaedah pengajaran KEMAHIRAN menulis dan melukis
Pengenalan
K T – element penting dalam P&P
Kebolehan menguasai KT akan membantu pelajar membaca dan menulis dengan baik dan seterusnya meningkatkan aktiviti pembelajaran
Braille
Dikenalkan oleh Louis Braille à dikembangkan lagi oleh pihak lain à kesesuaian dan lebih memudahkan
Fishburne alphabet
Sistem tulisan timbul yang dikenalkan oleh S.B, Fishburne, 1972
Bantu dalam kehidupan seperti labeling (barang keperluan dll)
Lebih besar dari huruf braille
Raised Letters
Boston Line Type
New York Point
American Modified Braille
Sistem Moon
Tact-Tiles
Simbol-simbol tactile
Sistem Moon
William Moon, Britain
Kod pelbagai bentuk mudah, mewakili huruf sebenar
Tidak digunapakai di Amerika
Boleh dihasilkan menggunakan perisian komputer
Tack-Tiles
Memudahkan pelajar yang bermasalah psikomotor.
Titik braille lebih besar
Wujud untuk semua tanda khas dan matematik
Simbol-simbol tactile
Bentuk yang diwujudkan sama seperti apa yang hendak dijelaskan
Cth, pin digunakan untuk mewakili pin. Ia boleh digunakan untuk membentuk ayat-ayat.
Memerlukan guru yang kreatif
SISTEM KOD BRAILLE
Pengenalan sistem titik braille
Jenis-jenis kod braille
Muzik
Al-Quran Braille
American Modified Braille
Joel West Smith
Menggunakan kertas secara efisyen
6 titik braille tetapi diubah sedikit
Pengenalan Sistem Titik Braille
Gred 1 à 26 huruf roman
Gred 2 à penggabungan titik, meluas digunakan
Gred 3 à menggunakan singkatan dan jarang digunakan umum -- trengkas
New York Point
Dikenalkan oleh William Bell Wait
Sistem ini menggunakan dua titik tinggi dan satu, dua, tiga dan empat titik di kiri dan kanan.
William mencipta alat Kleidograph yang digunakan untuk mencetak teks tanpa pengggunaan Slate dan stylus
1800 digunakan secara meluas di Amerika Syarikat
Boston Line Type
Dikenalkan oleh Samuel Gridley Howe (Pengasas New England School for the Blind) à Perkins School for the blind
Huruf-huruf ditimbulkan à belum ada huruf braille
Asas braille
Sistem enam titik
Asas braille
Gred 1
Asas Braille
Gred 2
Komponen Braille
26 huruf
Tanda asas seperti koma, noktah
Tanda huruf besar dan tanda angka
Titik penggabungan/contraction
Pembentukan perkataan dari huruf. Z- seperti/ the
Jenis-jenis Kod Braille
Nemeth code (Science and mathematic)
Abraham Nemeth, 1946
Untuk matematik dan sains tahap tinggi merangkumi;
Aritmetik
Column arithmetic
Pembahagian panjang
Algebra
Geometri
Tigonometri
Kalkulus
Modern math
nemeth code
+ - =
Muzik
Dikenalkan oleh Loius Braille
Mesti kuasai gred 2
Pengunaan 6 titik braille
Al-Quran Braille
Penggunaan meluas
Edaran percuma, 2006
Objektif
Sebagai BBM
Ikut keperluan pelajar PK
Galakan bacaan al-Quran
Kembangkan penggunaan G1
Khidmat masyarakat BB Teks
Ciri-ciri Quran Braille
Satu-satunya yang diterbitkan di Malaysia dan memebuhi permintaan di Asia Tenggara
2 jenis cetakan. S dan DS
Pengajaran Kemahiran Menulis dan Melukis
Alat penulisan braille
Ciptaan awal, slate dan stylus
David Abraham dari PSFTB, 1951
Terkini
Braille Tatrapoint
Jot-A-Dot
Mountbatten brailler
Bincangkan
Mengapakah pelajar penglihatan terhad masih tidak mampu menggunakan sisa penglihatan sebagai satu kelebihan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara berkesan, berbanding pelajar yang menggunakan mesin braille?
Kekangan. Kaedah pengajaran kemahiran menulis dan melukis
ABPT
Masih belum menyeluruh digunakan
Alatan yang kurang sesuai, tidak mengikut spec daya penglihatan
Kekurangan kemahiran dalam mengendalikan peralatan
Peralatan perlu penyelenggaraan
Penggunaan Penglihatan sebagai saluran utama
Guna penglihatan untuk capai objek yang jauh, membuat pemilihan, membeza dan mengenal objek
Minat kepada gambar, kenalpasti elemen dari gambar
Faham tulisan bercetak dam maksud ayat
Keadaan mata yang stabil
Minat menggunakan mata
Penggunaan sentuhan sebagai saluran utama
Minat utk mengeksplorasi persekiran dengan sentuhan
Guna sentuhan untuk kenal objek
Tahu bacaan asas braille, cth nama
Gunakan braille untuk membaca
Mata kurang stabil
Penggunaan pendengaran sebagai saluran utama
Tidak mempunyai masalah pendengaran
Penggunaan pelbagai media audio
Daya ingatan dan hafalan yang diaktifkan
Penekanan
Semua yang terlibat seharusnya menggunakan semua deria agar total learning dapat dilaksanakan
Thank you…
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment