MASALAH PENGLIHATAND AN PELBAGAI KECACATAN (MULTIHANDICAPPED II)
HASIL PEMBELAJARAN
Menghurai masalah penglihatan dan masalah fizikal
Menjelaskan masalah penglihatan dan pendengaran (deaf-blindness)
Menerangkan masalah penglihatan dan kecelaruan tingkah laku
Membincangkan masalah penglihatan dan pintar cerdas
Masalah Penglihatan dan Masalah Fizikal
Juvenile Rheumatoid Arthritis
Sickle-cell anaemia
Cytomegalovirus
Masalah penglihatan dan pendengaran
Masalah penglihatan dan kecelaruan tingkah laku
Juvenile Rheumatoid Arthitis
(JRA) menyebabkan keradangan dan kekejangan sendi
Berlaku pada kanak2 12 tahun ke bawah
Tindakbalas terhadap tisu badan yang tidak sepadan dengan antibodi.
Autoimunisasi menyerang sendi, mata, hati dan organ2 lain
JRA- kesan kepada mata
Keradangan dan kesan ubat untuk JRA
Penyebab kepada iritis (radang berlaku pada kaw yang berwarna) Uveitis menyerang bahagian dalam mata
Cara mengatasi
Mata kering – pelembab dan CM hitam
Scleritis -glukokortikoid dan ubat anti radang
Cotton wool spots – tiada rawatan
Giant cell arthritis – prednisone
Iritis - glukokortikoid
Katarak – gantian kanta mata palsu
Kerosakan retina akibat pengambilan hidroksi klorokuin – henti ambil jika menunjukkan kerosakan
Glukoma – titisan mata/ diuretik/ pembedahan buang cecair berlebihan
Sickle-cell anaemia
Kekurangan darah beroksigen
kerana sel darah berbentuk sabit – kurang hemoglobin
Sel darah sukar bergerak di dalam salur darah – berkumpul dan menyekat saluran darah
Kerosakan pada organ penting
sickle-cell homozygous – darah kurang di retina – masalah penglihatan
Cytomegalovirus
CMV – berkait rapat dengan HIV
Sel darah mati di belakang retina
Tanda
Masalah tompok hitam pada ruang penglihatan (floaters)
Blind spots
Cara mengatasi
Ubat-ubatan (anti CMV/ RRVs
Rentitis (elak kebutaan)
Masalah penglihatan dan pendengaran
3:100000 kelahiran
Retinopathy of prematurity and meningitis
Masih ada baki pendengaran/penglihatan
Mempengaruhi kehidupan
Jenis dan tahap kebutaan/kepekakan
Umur ketika kehilangan pendengaran/penglihatan
Kehadiran kecacatan lain
kesan
Menyendiri, terlalu fokus, kpd diri sendiri
Perlu rasa selamat
Masalah perkembangan dan konsep
Masalah Komunikasi dan interaksi
Perlu pengubahsuaian yang spesifik (mudahkan penerimaan maklumat)
(rujuk jadual 8.3 page 130)
Punca masalah
Selepas lahir – glukoma, katarak dll
Kongenital (sejak lahir)
Rubella, sindrom down, dadah
Tanda dan simtom
Pengidap jaundis
Mudah merasa penat
Tumbesaran kurang
Jika mengidap anemia, perlu amalkan
Vitamin termasuk pengambilan asid folik
Minum dengan kadar yang banyak
Elak sejuk dan panas
Latihan yang kerap
Elak dadah dan alkohol
Impak ke atas pembelajaran
Kesukaran komunikasi
Persepsi yang terhad
Jangkaan
Motivasi
Pembelajaran berkait
Atasi dengan-
Spending time
Hubungan rapat
Yakin diri positif
Respon segera
Rancang pengalaman
Aktiviti rutin- rancang
Masalah penglihatan dan kecelaruan tingkah laku
Ciri
t/l ganas
Terlalu bergantung
Menentang
Mengelak
Pasif
Sebab
Ketidakseimbangan kimia /gagal fungsi otak
Kawalan kecacatan, sesuaikan diri- kom, urus diri, kawal emosi dan sosial
Impak ke atas pembelajaran
Prestasi menurun
Tidak boleh membuat perkaitan
Tiada kawan
Tidak fokus
Sukar selesai masalah dari kecacatan
Masalah penglihatan dan kecelaruan tingkah laku
Dual exceptionalities
Ciri-ciri
Kadar pembelajaran cepat
Ingatan yang kuat
Kom dan pembdhran kata yang baik
Kreatif
Mudah belajar braille
Tekun
Motivasi tinggi
Pencapaian akademik lemah berbanding normal
Kem tumpuan yang baik
Pengesanan
Sukar mengesan kanak-kanak pintar cerdas yang mengalami kecataan penglihatan
Amalkan
Kenalkan diri apabila bercakap
Panggil nama
Elak menukar fizikal
Arahan lisan tepat
Bantuan fizikal jika perlu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment