Saturday, November 21, 2009

Masalah penglihatan dan pelbagai kecacatan

Masalah Penglihatan dan Pelbagai Kecacatan(Multihandicapped 1)

Hasil----
Membezakan pelbagai jenis kecacatan
Membincangkan masalah penglihatan dan masalah pembelajaran spesifik
Membincangkan masalah penglihatan dan masalah neurologi
Menjelaskan punca-punca masalah pelbagai kecacatan dan kesannya terhadap pembelajaran

Pengenalan
IDEA. IDEA 97 Final regulatio, sec 300.7- kelewatan perkembangan sebagai kecacatan
Fizikal, kognitif, komunikasi/ pertuturan, sosial, emosi, adaptif
Lebih dari 1 kecacatan –pelbagai kecacatan- kesan terhadap komunikasi, pembelajaran dan perkembangan lain – memerlukan pendidikan yang berbeza daripada program pendidikan khas sedia ada

Masalah penglihatan dan kerencatan akal
Memerlukan rancangan yang sistematik, spesifik dan efektif bagi mengatasi masalah yang timbul
Perkembangan persepsi – proses mengumpul dan menggabungkan asas pengalaman sensori secara berperingkat melalui latihan yg spesifik dan berterusan bagi menghasilkan sesuatu yang mantapp dan matang.
KKMP domain berperingkat
Penggunaan konsep ruang, pemahaman bentuk, pengamatan mempengaruhi pkembangan kognitif

Definisi dan ciri-ciri
Kerencatan akal – kanak-kanak yang mempunyai daya pemikiran yang lebih rendah daripada daya pemikiran normal, mempunyai kemahiran penyesuaian diri yang terhad serta bermasalah dalam pembelajaran

Ciri-ciri
Kemampuan intelek
Kemahiran adaptif
Page 100

Tahap kerencatan akal
Kerencatan akal ringan
Kerencatan akal sederhana
Kerencatan akal teruk
Kerencatan akal sangat teruk
Page 101

Impak ke atas pembelajaran
Kognitif – math, bahasa, kesukaran mengingat dan kelewatan pertuturan
Interaksi dan hubungan sosial
Kemahiran adaptif/fungsi kemahiran rutin
Kurang keyakinan diri
Konsep abstrak yang rendah/ bahasa kiasan
Masa yang panjang belajar bahasa
Memerlukan proses pengulangan utk kefahaman

Kem. Menyelesaikan masalah - terhad

Punca-punca masalah
Keturunan/ naka
Pre natal
Post natal
kesihatan

Masalah penglihatan dan masalah pembelajaran spesifik
Ketidakupayaan salam satu atau lebih proses aas psikologial melibatkan pemahaman atau penggunaan bahasa sama ada secara bertulis atau pertuturan, yang mungkin menyebabkan kekurangan kemampuan untuk mendengar, berfikir, bertutur, membaca, menulis, mengeja atau membuat pengiraan matematik yang mempengaruhi perkembangan pendidikan kanak-kanak

Ciri-ciri dan kriteria
Masalah tingkah laku
Masalah memberikan tumpuan
Kemahiran mendengar yang lemah

Prestasi yang tidak konsisten
Kesukaran mengulang semula maklumat yg diterima
Kekeliruan simbol
Penakut
Kemahiran belajar yang rendah
Corak pembelajaran yang pasif
Kosa kata yang rendah
Sukar mengikut arahan
Masalah dalam penulisan

Impak ke atas pembelajaran
Membaca
Pengurusan
Penulisan
Pertuturan
Matematik
Sosial
Page 106

Masalah penglihatan dan masalah neurologi
Seizures Disorder
Menyeluruh dan separuh
Gangguan aliran cas elektirik dalam otak
Kesan kepada fungsi saraf, menyebabkan
Tidak sedar
Menghalang komunikasi normal
Menghasilkan tindakan atau pergerakan luar kawa

Punca-punca sawan
Keturunan/ genetik
Prenatal
Post natal
Jangkitan kuman
Penyalahs=gunaan dadah / alkohol

Kecederaan kepala
Unknown factor
Menyeluruh
Absence (petit mal seizures)
Tonik-klonik (grand mal)
Sawan Mioklonik
Atonik
Infantile spasm
Page 109-110

Sawan separuh
Simple partial
Complex partial
Non-epileptic seizures
Status epileptic
PAGE 111

Cerebral palsy dan impak ke atas pembelajaran
Kegagalan fungsi otot disebabkan kerosakan otak yang mempengaruhi pergerakan tubuh badan
Ketegangan otot
Sawan
Kesukaran proses makan
Pernafasan
Pergerakan tanpa kawal/ tanda sedar
Gangguan mobiliti
Simptom kerencatan akal
Kemampuan persepsi yang tidak normal
Masalah pembelajaran
Sakit tiba-tiba
Kecacatan penglihatan, pendengaran, pertuturan

Jenis cerebral palsy
Spastic CP
Dyskinetic CP
Ataxic CP

Masalah dari CP
Sukar menumpukan perhatian dlm tempoh lama
Kesukaran merancang pergerakan motor
Masalah persepsi
Masalah komunikasi dan bahasa
Page 114

Traumatic Brain Injury dan impak ke atas pembelajaran
TBI sederhana
TBI Teruk

Punca TBI

Kecederaan bahagian dalam dan luar kepala
Bahan kimia atau toksik
Kekurangan oksigen
Tumor
Jangkitan
Angin ahmar

Impak TBI ke atas pembelaran
Fizikal
Pemikiran
Sosial, tingkah laku dan emosi

No comments:

Post a Comment

Post a Comment