Saturday, November 21, 2009

kemahiran Low Vision

Kemahiran Low Vision
Muhamad Khairul Anuar Hussin

Hasil
Takrifan LV
Faktor yang mempengaruhi kecekapan penglihatan
Menyatakan contoh alatan LV
Faktor yang mempengaruhi kesesuaian pemakaian alat LV

Definisi
Keadaan yang melibatkan kemampuan minima untuk melihat yang tidak dapat dipulihkan dengan pemakaian cermin mata biasa, kanta lekap atau pembedahan. W/P ada individu yang boleh dibantu dengan alatan tertentu

WHO
Penglihatan kurang daripda 6/18 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik, atau
Penglihatan kurang daripada 10 darjah sesudah rawatan atau pembetulan biasan (refractive)

Masalah LV/PT (pembacaan)
Sukar melihat sebahagian daripada keadaan sekeliling

Rabun warna
Gagal utk menyesuaikan perbezaan susunan percahayaan
Sukat membuat perbandingan
silau

Faktor yang mempengaruhi kecekapan penglihatan
Baki penglihatan
Pencahayaan
Contrast
saiz

Permasalahan
Sukar membuat pengecaman muka
Aktiviti dilakukan dengan jarak yang dekat. Cth membaca, masak, menjahit
Memilih untuk memadankan pakaian
Kesuraman cahaya
Nama tempat/jln
Baki Penglihatan
Ditingkatkan lagi dengan bantuan peralatan\
Diperingkat kanak-kanak perlu penilaian bagi mengatahui tahap fungsi visual bagi kegunaan sendiri, alatan sokongan, latihan

Pencahayaan
Berbeza mengikut umur dan tahap

Dua jenis pencahayaan

Cahaya keseluruhan- segenap ruang
Cahaya tumpuan untuk membaca
Jenis lampu yang biasa digunakan
Incandescent
Halogen
Kalimantang
Chromalux (seperti cahaya matahari)

Terangkan…
Penggunaan cahaya dalam memaksimumkan penglihatan
Cahaya tambahan, kurang shadow
Elak silau, hilangkan bayang2
Menulis, guna lampu bawah aras mata
Silau, guna blinds/langsir
Kurangkan kertas bersinar
Contrast
Penggunaan warna yang berbeza
Tekstur untuk deria rasa/sentuh
Bincangkan…
Bagaimana contrast diwujudkan di
Dapur
Bilik air
Ruang di dalam rumah
Persekitaran rumah
Saiz
Apakah?
20/70 ke 20/200
LV melibatkan tahap fungsi penglihatan yang akan menentukan kepentingan penggunaan ala bantuan penglihatan khusus (Corn & Koeing, 1996)

Pengendalian Pelajar LV
Letakkan berhampiran tingkap
Pen khas dan kertas garisan tebal
Guna topi untuk elak silau
Galakkan guna peralatan tambahan untuk pelbagai aktiviti
Peralatan khusus untuk aktiviti yang berlainan

Kategori peralatan

Alatan optikal

Alatan bukan optikal

Alatan elektro optikal

Peralatan optikal
Utk tingkat/pelbaiki ketajaman penglihatan/fokus
Proses pembesaran adalah dengan ‘pendekatan’
Tidak serbaguna
Perlukan latihan penggunaan
Cth – kanta pembesar (hand-held magnifiers), cermin mata pembesar satu vision, stand magnifier, extra-short focus monocular telescope.

Panduan penggunaan alatan optikal
Kedudukan tangan, mata dalam garisan lurus
Jika guna stand magnifier, bahan bacaan dibawah bukan dibawa ke arah mata
Latihan penggunaan

Alatan bukan optikal
Membantu dari segi penggunaana bukan bacaan
Cth meja boleh laras untuk postur badan, lampu meja boleh laras utk pencahayaan yang lebih baik
Alatan bukan optikal membantu memberikan imej lebih dekat kepada deria penglihatan

Melibatkan
Item cetakan seperti majalah, kamus, buku masakan dll
Jam tangan/ loceng yang mempunyai permukaan negatif dan imej lebih besar
Sebagai panduan penulisan
Perisian komputer seperti jaws,
Aksesori tambahan seperti key chain, kalkulator
Telefon butang dail lebih besar

Alatan elektro optikal
Lebih baik, imej lebih jelas, fokus lebih besar
Cth cctv mempunyai kontras yang boleh diubah mengikut individu
Kos yang lebih tinggi
Contoh elektro optikal
Electric video magnifiers (cctv)
The optelec clear view desktop magnifiers
The optec clear note
The optec traveller portable video magnifiers
The optec comkpact portable video magnifiers

Faktor mempengaruhi kesesuaian alatan LV
85% pendaftaran buta adalah masih mempunyai sisa penglihatan (Dickinson, 1993)
Kesesuaian peralatan mengikut
Keselesaan
Kos
Rupa/wajah pengguna
Keselesaan
Perlu libatkan optometris, petugas rehabilitasi, ibu bapa dll
Perlu selesa
Motivasi
Penampilan
Tempoh aktiviti
Koordinasi mata dan tangan

(BINCANGKAN)
Kos
Optometris/opthalmologis à mencadangkan penggunaan
Kedai à kesesuaian peralatan dan kos
Kes khas à preskripsi doktor
Rupa/wajah pengguna

Multihandicapped perlu kesesuaian pemasangan/pemakaian peralatan
Penggunaan cermin mata-meluas, perlu sesuai dengan pemakai
Sekian terima kasih,lawati- http://cikgukhairulecjb.blogspot.com

No comments:

Post a Comment